Call Of Duty: Black Ops Cold…

Call Of Duty: Black Ops Cold War – analiza broni w grze, czyli Treyarch niczego się nie nauczył

Ej, kojarzycie to nowe Call Of Duty? To gdzie w zwiastunie leci „Run Through The Jungle” Creedence Clearwater Revial? (wspominam o tym tylko dlatego, że uwielbiam CCR) Tak, to jest swojego rodzaju reebot starego dobrego Black Ops. Nie tak dawno robiłem wpis opowiadający o straszliwych anachronizmach dotyczących broni w starszej odsłonie, a dziś będę się czepiać nowego Black Ops, dokładnie tego co wyjdzie za miesiąc. Zanim napiszecie „co jest kurwa, jesteś jakimś zagubionym synem Jackowskiego?” to musicie wiedzieć, iż zarówno w zwiastunie jak i w wersji alpha możemy zauważyć, że Treyarch nadal kładzie chuja na ladę w kwestii doboru broni względem toczących się w grze ram czasowych. I tak, spokojnie, rozumiem, że teraz od realizmu jest Modern Warfare a od filmowości Black Ops, po prostu potraktujcie ten wpis jako zwykłą ciekawostkę. Właściwie wszystkie te wpisy powinniście tak traktować, no ale do rzeczy.

Na start szwedzki karabinek opracowany na bazie belgijskiego karabinku. Bofors – Carl Gustav AK5, czyli skandynawski odpowiednik FN FNC, czyli taki trochę syn legendarnego FN FAL. Wszystko jasne, prawda?
https://i.imgur.com/puWv7W0.jpg
Podejrzewam, że część z was skądś kojarzy zarówno tą nazwę jak i ten zielony kolor broni. Jeżeli tak, to macie słuszne skojarzenia, gdyż AK5 pojawił się w Battlefieldzie 4 i Medal Of Honor: Warfighter, tyle, że tam występował się w swojej fajniejszej, taktycznej wersji, AK5c.
https://i.imgur.com/RYN28Zf.jpg
Jeśli chodzi o FN FNC, to broń chyba największą rolę zdobyła w cudownym „Heat”, gdzie w jednej z najlepszych scen filmowych wszechczasów w której ktoś do siebie strzela (to moje zdanie, proszę to uszanować) używa go Al Pacino.
https://i.imgur.com/Uvf18vY.gifv
Dźwięki wystrzałów w tym filmie zasługują na pieśni pochwalne, coś niewiarygodnego.
Wracając do gry, w Black Ops Cold War z takiego AK5 będziemy mogli sobie postrzelać. Problem w tym, że nie powinniśmy. Czemu? Już tłumaczę.
https://i.imgur.com/ezFBGKj.jpg
W najpóźniejszym okresie gry, akcja rozgrywa się w roku 1984. Tak się składa, iż produkcja AK5 ruszyła w roku 1986. Oczywiście można usprawiedliwiać wybór tej konkretnej broni tym samym argumentem co w pierwszym Black Ops (czyli super duper siły specjalne, które mają dostęp do prototypowej broni), gdyż pierwsze prototypy zaczęły powstawać w roku 1982. Pytaniem jest dlaczego nie użyto bardzo podobnego FN FNC który zresztą służył jako baza do produkcji AK5?
(na zdjęciu u góry AK5, u dołu FNC)
https://i.imgur.com/2AP7NH0.jpg
FNC powstał w latach 70, więc byłby zdecydowanie bardziej poprawnym wyborem. Być może producent przestraszył się konfliktu prawnego z firmą FN, jednakże warto zauważyć, że w Modern Warfare mamy praktycznie identycznego względem palnego odpowiednika FN FAL od tego samego producenta. Co więcej, FN SCAR-H w Modern Warfare został nazwany „FN SCAR 17S” (odwołując się do cywilnej odmiany SCAR-H). Zawierając w nazwie broni nazwę producenta można bawić się w wnioskowanie, iż Activision ugadało się z firmą FN (ta opcja raczej odpada ze względu na usunięte oznaczenia FN na broni ich produkcji w MW) lub zwyczajnie miało w dupie co FN pomyśli i zrobi (obstawiałbym tą opcję). Nie wiem, pewny nie jestem, i tak za długo ciągnę ten wątek, przejdźmy dalej.

XM177. Wbrew wszelkim pozorom to nie jest nazwa leku na sraczkę a wojskowe oznaczenie karabinka Colt Model 609.
https://i.imgur.com/3RgDgJ6.jpg
XM177 (w grze nazwany „XM4”, brawo Treyarch, prawie wam się udało) pojawił się już w pierwszym Black Ops jako „Colt Commando”. I nie wiem czy to kwestia jakiegoś skina czy tak będzie wyglądać domyślny model broni, ale wizualnie nawiązuje do tego z pierwszego Black Ops.
(Na zdjęciu u góry znajduje się model z Black Ops Cold War, u dołu z oryginalnego Black Ops)
https://i.imgur.com/91UhMkS.jpg
Nadal mamy tu pas blokujący bolt relase, z tym, że w nowej odsłonie nasz bohater używa dźwigni przeładowania, co w praktyce przynajmniej pozwala na przeładowanie broni. W pierwszym Black Ops bohater po opróżnieniu magazynka naciskał bolt relase. Uwzględniając, iż pod bolt relase włożony był pas, broń nie mogłaby zostać przeładowania. Przycisk zwyczajnie nie wcisnąłby się do końca, a właśnie tak należy go wcisnąć żeby zrzucić zamek.

Kolejnym powielonym z starego Black Ops błędem jest usunięcie chwytu transportowego i zastosowanie w jego miejscu jakiejś przedziwnej szyny montażowej, na którą i tak nic nie moglibyśmy założyć.
https://i.imgur.com/8EZHaYc.jpg
W starszych karabinkach z rodziny AR-15 uchwyt transportowy na stałe zespolony był z komorą zamkową, nie było żadnego sposobu na usunięcie go (no chyba, że zabierał się za to jakiś Dominik czy inny Michaś z diaxem, najlepiej po trzech harnasiach).
https://i.imgur.com/8AoZRrs.jpg
Pochwalić trzeba jednak twórców za poprawę pewnych szczegółów, jak właściwy tłumik płomienia (czy raczej modulator dźwięku) lub stała muszka z podstawą bloku gazowego. Oczywiście znalazłoby się jeszcze kilka drobych błędów, ale zakończmy ten akapit pozytywnym akcentem.

Ostatnim przykładem będzie chiński Norinco QBZ-95.
https://i.imgur.com/3D4nQCO.jpg
Dosłownie przez ułamek sekundy możemy go zobaczyć w zwiastunie prezentującym gameplay i to wystarczy by sobie co nieco o nim powiedzieć. Niewiele, bo trzeba się mocno natrudzić żeby go w ogóle zobaczyć, ale jednak.
https://i.imgur.com/WiMyV2h.jpg
Po pierwsze, QBZ-95 jest… No zgadnijcie…
Anachronistyczny, zgadza się. Chiński karabinek zaczęto opracowywać w roku 1989 (5 lat po akcji Black Ops Cold War) a pierwsze strzelające prototypy powstały w roku 1990. To jednak nie ma większego znaczenia, gdyż model w grze bazuje na nowszej wersji nazwanej QBZ-95-1 nad którą pracę rozpoczęto w roku 2004.
https://i.imgur.com/0NuxsiY.jpg
Karabinek w wersji 95-1 wersji pojawia się choćby w Battlefieldzie 4.
Jeżeli twórcom aż tak zależało na wprowadzeniu jakiejś futurystycznie wyglądającej broni, można było użyć karabinka Steyr AUG, który produkowany jest od roku 1978 a tak jak QBZ zaprojektowany jest w układzie bullpup.
https://i.imgur.com/dMbSZha.jpg

A na sam koniec nieco inny przykład anachronizmu, który zauważyć możemy w trailerze prezentującym multiplayer. Mamy w nim scenę podczas której amerykański żołnierz patroluje magazyn, słuchając muzyki na walkmanie. Utwór który dosyć wyraźnie słyszymy, to „Notorius” (wspaniałego) zespołu Duran Duran, pochodzący z płyty o tym samym tytule, wydanej 18 listopada 1986 roku. Swoją drogą świetny utwór, polecam posłuchać.
https://i.imgur.com/2RFRcwU.gifv
Ogromny napis „1983” sugeruje, że żołnierz (który sekundę później kończy z dziurą w krtani) ma dostęp do muzyki z przyszłości, albo, że Treyarch ma kompletnie wyjebane na wszystko, co dotyczy osadzania konkretnych rzeczy w konkretnych ramach czasowych.

Oczywiście błędów jest więcej, jak M16A1 udające XM16E1 czy anachronistyczny Remington 700PSS z lunetą zamontowaną na szynie ris, ale nie będę was bardziej zanudzać. Pewnie bardziej szczegółowo temat poruszę po premierze gry. A na razie to wszystko, papa, trzymajcie się.

Tag do obserwowania wpisów o błędach: #bledywgrach

Poprzednie wpisy których nie ma na tagu:
– część 1: https://www.wykop.pl/wpis/49741999
– część 2: https://www.wykop.pl/wpis/49786271
– część 3 :https://www.wykop.pl/wpis/49883897
– część 4: https://www.wykop.pl/wpis/50027017

#20gierwykopka #gry #xboxone #ps4 #ps5 #xboxseriesx #konsole #technologia #gruparatowaniapoziomu #bron #komputery #strzelectwo #callofduty #militaria